Hovedhensikten med montessoriskolen er å sørge for et nøye
planlagt, stimulerende miljø som hjelper barnet med å utvikle et
utmerket grunnlag for kreativ læring. De spesifikke målene for barn
som går på en montessoriskole er:
Utvikling av en positiv holdning til skolen og skolegang
De fleste læringsaktivitetene er individualiserte: for eksempel
engasjerer hvert barn seg i oppgaver som spesielt appellerer til
ham, fordi han opplever at aktiviteten passer til sine behov og
sitt modenhetsnivå. Som et resultat av dette, arbeider barnet i
sitt eget tempo, gjentar øvelsen så ofte som han ønsker, og
opplever gjennom dette å gjennomføre en rekke oppgaver med
vellykket resultat. På denne måten bygger barnet opp en positiv
holdning til selve læringsprosessen.
Hjelpe barnet med å bygge opp selvtillit
I montessoriskolen er oppgavene og aktivitetene laget på en slik
måte at de bygger på det barnet allerede behersker. Dermed unngås
den negative opplevelsen av stadig å mislykkes. En nøye planlagt
serie av vellykkede erfaringer bygger på en indre sikkerhet i
barnet, som forsikrer henne om at hun kan lære på egen hånd. Slike
aktiviteter som forsterker barnets selvtillit er med på å fremme en
sunn følelsesmessig utvikling.
Hjelpe barnet med å bygge opp en vane av å kunne konsentrere
seg
Effektiv læring forutsetter at man lytter nøye og vier
oppmerksomheten til det som blir sagt eller demonstrert. Gjennom en
rekke oppslukende opplevelser, lærer barnet vanen av å yte utvidet
oppmerksomhet, noe som igjen fremmer evnen til å konsentrere
seg.
Skapelse av en vedvarende nysgjerrighet
I et samfunn i hurtig forandring blir vi alle elever i faser av
livet. En dyp, iherdig og vedvarende nysgjerrighet er en
forutsetning for kreativ læring. Ved å gi barnet muligheten til å
oppdage kvaliteter, dimensjoner og relasjoner i en rik variasjon av
stimulerende læresituasjoner, utvikles nysgjerrighet, og et viktig
element i kreativ læring har blitt opprettet.
Utvikle vaner av å ta initiativ,
og å holde seg til det man har begynt med
Ved å omgi barnet med appellerende materialer og læringsaktiviteter
som er tilrettelagt for dets indre behov, blir det vant til å
engasjere seg i aktiviteter på egen hånd. Gradvis fører dette til
en vane av å ta initiativ - en viktig egenskap innen ledelse. "G
runnleggende regler" sier blant annet at man skal fullføre en
påbegynt oppgave, slik at det etter hvert blir en selvfølge å jobbe
iherdig, og det skal være en del av oppgaven å sette materialet
tilbake på plass etter at oppgaven er løst eller gjennomført. Denne
forventningen om at oppgaver skal bli fullendt fører gradvis til en
vane av iherdighet og utholdenhet.
Fremme indre trygghet og ordenssans hos barnet
Gjennom et ryddig, pyntet, men enkelt miljø, blir barnets behov for
orden og indre trygghet vel tilfredsstilt. Dette blir synliggjort
gjennom den beroligende effekten miljøet har på barnet. Ettersom
hver gjenstand i et montessoriklasserom har en fast plass, og
ordensreglene fastholder at alt skal legges på sin plass, blir
barnets indre behov for orden direkte imøtekommet.